Dag 05 - Vad är kärlek?

Vad är egentligen kärlek? Är det något greppbart? Är det något abstrakt? Skulle det kunna vara minnen, eller kanske dofter? Det kan det nog alldeles säkert. Känner man en speciell doft kan man säkert associera det med kärlek, eller i alla fall känslan av kärlek. Så känner jag med daxvax. Den killen jag en gång för längesen var dunderkär i hade alltid daxvax. En annan sak man kan associera kärlek med är hörseln. Jag hatar ”You’re Beautiful” med James Blunt. Hatar den. Egentligen tror jag att alla kroppens sinnen kan framkalla minnen av kärlek, minnen av kärlek som funnits eller för att upprätthålla kärleken som finns.

Tror faktiskt aldrig att jag fått uppleva riktig kärlek. Ni vet kärlek från båda håll, man kan vara så in i bombens kär i någon, men är det verkligen kärlek när den andra personen inte verkar vara lika kär tillbaka?

Läste en bok om kärlek igår. Den var helt underbar. I den stod där två meningar som fastnade ”Det handlar inte om att få vem man vill. Det handlar om att få den man vill ha” och det är ju så rätt! Att man kan få vem man vill spelar ju ingen roll när man inte kan få den man egentligen vill ha.

Jag blir galen när jag är kär. Tror jag i alla fall. Jag intalar mig själv att jag är galen för att jag ställer för mycket frågor. Rädd för att han ska tro att jag är helknäpp bara för att jag pratar för mycket, för att han ska bli rädd för att jag säger för gulliga saker, för ofta. Frågar om han tycker att jag är knäpp och om jag ska vara tyst istället. Men får alltid svaret tillbaka varför jag tror det och att han gillar att jag är så. Allmänt galen och rädd blir jag alltså.

Men det är väl inte så konstigt egentligen, jag vill veta allt om den personen som lyckats få mig på fall. Det är ju inte många som lyckas eller har lyckats, då blir det ju mer allvar när det väl händer. Hjärnan ändrar sig och leker helt plötsligt journalist i tron om att den ska skriva en artikel om killen. Vad är hans skostorlek? Hur dricker han sitt kaffe? Vilken sorts snus snusar han? Röker han ibland? Samlar han på något? Vilken är hans favoriträtt? Gillar han öl bättre än vin? Dricker han ens vin? Hur många flickvänner har han haft och hur var de? Eller fan. Det vill jag nog inte riktigt veta ändå. Men om han skulle svara på just den frågan hoppas jag att han berättar att de är ingenting i jämförelse och att det är därför han har valt just mig.

Kärlek handlar om känslor, känslor som får dig att må så bra och göra dig så lycklig att allt annat saknar betydelse. Inte ens barnen i Afrika kan få dig ur balans i din lilla kärleksbubbla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0