Dag 04 - Vad bjuder jag på för mat?

Detta inlägg kan man säkert göra på en massa olika sätt. Några visar säkert vad de ätit för mat idag, medan andra visar när de lagar mat. Jag tänkte göra lite tvärtom och skriva vad jag hade bjudit på om jag skulle ställa till med en middagsbjudning.

Jag älskar kyckling. Tänkte skriva att jag kan äta allt som har med kyckling att göra, men jag dra gränsen vid kycklinglever. That's a big nono!

Men ja, det hade blivit en kycklingrätt. Jag älskar fisk också, men jag har vänner som inte äter fisk så då sparar jag de underbara rätterna till mig själv, haha!


1 grillad kyckling (fungerar dock utmärkt med fläskfilé)
Smör till stekning
½ röd paprika, hackad
½ purjolök, fint skivad
½ gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
2 dl creme fraiche
1-2 dl grädde
1-2 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
½ tsk curry
1 tsk paprikapulver
Salt
Peppar
Riven ost

Gör så här:

Dela kyckling och lägg delarna i en pajform eller gratängform.

Bryn paprika, lök, vitlök och purjolök i smöret . Tillsätt crème fraiche, grädde, tomatpuré, sambal oelek, paprikapulver och curry. Smaka av med salt och peppar. Låt puttra några minuter.

Häll röran över fläskfilén och toppa med riven ost. Gratinera i ugnen 225 grader i ca 15-20 min. Servera med valfritt tillbehör, ris blir extra gott och en härlig grönsallad.


Kommentarer
Postat av: Brodden

Vi borde nästan lära alla de som inte gillar fisk att faktiskt gilla det. Tänk vad vi får avstå ifrån varje gång det är på tal om mat. Det är fan inte rättvist :( hahaha

2011-01-11 @ 20:26:34
URL: http://brodden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0