Dag 01 - Presentera mig själv

Vi tar väldet från början. Therese Anna Christin Goldstrand heter jag, är 22 år gammal, då jag föddes på Helsingborgs lasarett den 10 oktober 1988.

Jag bor i Häljarp med min familj, bestående av mamma, pappa och lillebror. Är uppväxt i den här lilla byn där jag hade alla mina vänner, även mormor och morfar fanns inom gångavstånd. När jag var fyra fem år började jag på skridskoskolan i Landskrona. Jag var helt fast! I åtta år åkte jag konståkning, åkte både singelåkning och teamåkning. Med teamet tävlade jag även SM, DM och andra tävlingar ett antal gånger. Däremot var singelåkningen inget som lockade mig. Att jag skulle tävla i det var uteslutet. Höll mig till att bara träna det och att träna andra i det, så jag var skridskoskoletränare i någon säsong.

På gymnasiet läste jag samhällsvetenskapligt program med inriktning media. Under gymnasiet började jag även att träna teamåkning igen, den här gången i Lund. Var även skridskoskoletränare där ett par månader.

Tog studenten på årets soligaste dag och leendet sken i kapp med solen. Var ganska nöjd med betygen jag fick, lyckades i alla fall få högst betyg i de kurser jag ville så det är ju alltid något. Sommaren efter studenten gick fort, det blev en tripp till Hultsfredsfestivalen och sen kom dagen med stort D. Intagningen till högskolan. Jag hade sökt många olika program och hade inte riktigt bestämt mig för vad jag ville läsa, utan skulle se vart jag kom in. Sagt och gjort. När dagen kom, tog jag mig en funderare och tackade gladeligen ja till en utbildning som låg en bra bit bort. Allt för att lämna det gamla och börja om på ny kula. Augusti kom och flyttlasset gick 30 mil, närmare bestämt till Kalmar där jag skulle börja läsa på Media Management programmet. Hade fått tur och lyckats få en jättefin studentlägenhet med det bästa läget. Fem minuter med cykel till skolan, fem minuter tog det att cykla ner till stan. Mataffärerna låg också inom kort avstånd. Höstterminen började bra och jag hade väldigt roligt. När vårterminen kom, insåg jag att detta inte var rätt för mig. Jag grumblade för mig själv i några veckor och började må allt sämre. Till slut gick det inte längre – jag ville sluta! Flyttlasset hem till Häljarp gick av stapeln den 2 juni 2008.

Den sommaren blev underbar, precis vad jag behövde för att komma tillbaka på banan. Hösten därpå började jag läsa medie- och kommunikationsvetenskap på grundnivå i Lund. Och gud vad jag mådde bra, trivdes med skolan, med kursarna och med kursen i sig. Och aldrig har jag ångrat att jag flyttat hem från Kalmar.

Dock blev jag lite trött på vardagen och bestämde mig för att flytta igen. Tankarna gick åt Stockholm, tänk att få bo där bara för ett litet tag... Men sedär det blev Halmstad istället. Lagom långt bort. Bodde där en termin och läste företagsekonomi. Slänger in en liten varning till alla de som tänkt läsa det, tänk efter, inte bara en gång utan minst fyra, om du verkligen vill och känner dig manad att läsa det. Det var nämligen det värsta jag någonsin läst och då menar jag det värsta! Därför blev en fortsättning inte något att tala om. Flyttlasset gick återigen hem till Häljarp och vårterminen efteråt bestod av studier i Lund igen, blandat med lite distanskurser.

Tror att jag flyttat för att jag på något sätt flytt. Har inte velat ta itu med saker som legat i vägen. Så var det i alla fall första gången jag flyttade. Hade haft en hemsk vårtermin i gymnasiet där jag mådde riktigt uselt. Att flytta och bli kvitt det verkade vara en lysande idé. Synd bara att den inte riktigt fungerade. Idag har jag i alla fall lärt mig otroligt mycket genom att lärt känna mig själv på en annan nivå. Jag vet vad mina känslor betyder och jag känner inte längre att jag behöver fly ifrån människor som beter sig värre än den värsta idioten. De som stör sig kan få lov att föra det. Tänk va klok man blir på 4 år.

Idag ser mitt liv ut på liknande sätt som det gjorde när jag flyttade hem från Kalmar, jag studerar vid Lunds Universitet där jag läser medie- och kommunikationsvetenskap på kandidat nivå. Vilket även innebär att det är min sista termin i det ämnet. Det innebär också att jag kommer att ta en kandidatexamen i just medie- och kommunikationsvetenskap. Mycket MKV känner jag, men det är ju det jag gillar.

För att skriva lite mer om mig som person kan jag väl skriva att jag älskar inredning och mode. Som alla andra tjejer tänker säkert någon nu. Det må vara så, men va fasiken gör det! Jag är otroligt organiserad av mig, i alla fall när det gäller saker som kan förvaras, t.ex. papper, räkningar eller saker. Kläder, däremot, är det lite värre med…

Matlagning tycker jag också om, eller tycker om är en underdrift. Hade gärna tagit mig mer tid till att laga mat.

Är jag en spara eller slösa? Ja eh, haha, eeh. Jag vill hemskt gärna tro att jag är en spara, men mitt bankkonto säger alltid emot mig. Wonder why…

Sådär, nu vet ni livet mer om mig och mitt ”förflutna”.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0